هرکسی در یک روز آفتابی وارد یک خودروی پارک شده زیر نور خورشید شود می‌تواند درک کند که چه حرارت بالایی درون خودرو ایجاد شده است. این موضع حتی در مواردی بسیار خطرناک است زیر باقی گذاشتن کودکان درون خودروی پارک شده درون آفتاب یا حتی حیوانات خانگی می‌تواند عواقبی تلخ به بار آورد. بنابراین همین ابتدا اعلام می‌کنیم که برای ضدعفونی کردن خودروی خود هرگز افراد یا حیوانات را در معرض تابش و حرارت آفتاب بر روی خودرو قرار ندهید.

خوب تحقیقات جدید دانشگاه ویرجینیا نشان داده که اثرات گلخانه‌ای ناشی از تابش نور موج کوتاه خورشید که از شیشه خودرو عبور می‌کند می‌تواند ویروس کووید ۱۹ را از بین ببرد. حتی در یک روز با دمای هوای معمولی ۲۱ درجه، دمای داخل خودرویی که زیر نور مستقیم آفتاب پارک شده به‌راحتی طی زمانی یک ساعته به ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگر دمای محیط هم ۲۶.۶ درجه باشد در طول یک ساعت دمای داخل خودرو ۵۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود که بسیار خطرناک است و باعث عوارضی چون گرمازدگی و مرگ‌ومیر می‌شود.

تحقیقات دانشگاه جورجیا نشان می‌دهد که گرما به‌طور چشمگیری زمان لازم برای ضدعفونی کردن ضد ویروس را کاهش می‌دهد. در حالی که ویروس کرونا می‌تواند حدود یک روز روی کاغذ و مقوا و سه روز روی پلاستیک و فولاد زنده بماند، با گرم شدن به میزان ۵۰ درجه سانتی‌گراد ۹۹.۹۹ درصد این ویروس‌ها ظرف ۲۰ دقیقه به پایان عمر خود می‌رسند و اگر دما به ۶۵.۵ درجه سلسیوس برسد این زمان تنها ۵ دقیقه طول خواهد کشید.

تراویس گلن، استاد علوم بهداشت دانشگاه جورجیا گفته آزمایش‌های بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است. اما می‌دانیم که هرگاه محیط را گرم‌تر کنیم، زمان کمتری برای از بین بردن ویروس کرونا نیاز داریم. بعلاوه بهتر است افراد از یک ماسک داخل خودرو و یک ماسک دیگر برای بیرون استفاده کنند و ماسک درون خودروی خود را زمانی که آن را در آفتاب پارک می‌کنند، باقی بگذارند تا به همین نحو ضدعفونی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *