سه سالی می‌شود که از اجرایی شدن طرح قرعه کشی خودرو می‌گذرد؛ قرعه کشی که به منظور رساندن خودرو با قیمت پایین به دست مصرف کنندگان برگزار شد. اما حالا بعد از گذشت ۳ سال از اجرایی شدن این طرح، اتفاق دیگری رخ داد!

 

طرح قرعه کشی در خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در ابتدا هم منتقدان زیادی را داشت ولی مسیولین و دست اندرکاران امر در کنار شورای رقابت به شدت از این طرح دفاع و به منتقدین ایرادات فراوانی را می گرفتند و این طرح را تنها راه حل ممکن برای حل مسایل دلالی در بازار، رسیدن خودرو به دست مصرف کننده نهایی و کنترل قیمت خودرو در بازار آزاد می دانستند ولی دریغ و صد افسوس که اینطور نبود و از ابتدا هم مشخص بود اینطور نخواهد بود.

طبق مشاهدات میدانی قیمت خودرو از سه سال پیش تاکنون افزایش چشمگیری داشته و این افزایش هم اکنون لحظه ای شده است. یکی از نمایشگاه داران خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: قیمت خودرو از ۲ هفته پیش تاکنون افزایش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده به طور مثال اکنون قیمت خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۴۲ میلیون تومان رسیده و قیمت سمند به ۲۴۲ میلیون تومان رسیده است. او ادامه داد: قیمت پژو ۲۰۷ ساده نیز به ۳۲۵ میلیون تومان و قیمت ۲۰۷ اتوماتیک نیز به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است.
خرید و فروش حواله در چه وضعیتی است؟ این نمایشگاه دار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازار خرید و فروش حواله در چه وضعیتی است؟، گفت: افراد بسیاری برای خرید حواله مراجعه می کنند اما به دلیل محدودیتی که وجود دارد، نمی توان اقدام به انجام این کار کرد؛ اما برخی از دلالان هستند که اقدام به خرید و فروش می کنند و سود خوبی هم به جیب می زنند. او تشریح کرد: به طور مثال بسیاری از افرادی که در قرعه کشی های خودرو برنده می شوند، چون نیاز به خودرو ندارند، حواله آن را می فروشند که در این بین سود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی از این فروش به دست می‌آورند.

کی از متقاضیان خریداران خودرو گفت: چند ماه است که برای خرید خودرو به سایت‌های فروش ۲ خودروساز مراجعه می‌کنم، اما با توجه به اینکه برای پیش خرید نیاز است تا قرعه کشی صورت گیرد و هیچ وقت موفق به برنده شدن در قرعه کشی نشدم، مجبور شدم که به سراغ خرید حواله خودرو بروم. او بیان کرد: از طرفی قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزایش یافته و توانایی خرید ندارم. بعد از مقداری جست و جو در سایت‌های مجازی، حواله خودرویی را خریدم که بابت این خرید ۲۰ میلیون تومان به فرد فروشنده تحویل دادم. علاوه بر آن به دلیل اینکه فروشنده زمان پیش خرید ۳۵ میلیون تومان واریز کرده بود، این مبلغ را هم پرداخت کردم. این فرد متقاضی ادامه داد: موعد تحویل خودروی ثبت نامی آبان ماه بود که اکنون برای تکمیل وجه باید اقدام کنم. با توجه به افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اکنون قیمت نهایی خودرو حتی از قیمت خودرو در بازار آزاد هم بیشتر شده و برایم دیگر صرفه ندارد که خودرو را تحویل بگیرم. برای پی بردن به این صحبت ها، خودمان با یکی از حواله فروشان که شماره خود را در سایت های مجازی گذاشته بود، تماس گرفتیم، این فروشنده اظهار کرد که حواله خودرو سورن پلاس را دارد که خود آن را با قیمت ۸۰ میلیون تومان خریده است و در نظر دارد حواله آن را بفروشند که به ما گفت «شما با خرید این حواله سود ۲۰ میلیون تومانی خواهید داشت!»

نکته حائز اهمیت اینجاست که نه تنها دلالی، در این بخش رونق گرفته است، بلکه برخی نمایندگی خودروسازان نیز اقدام به خرید و فروش این حواله ها می کند، به طوری که خودمان با دوربین مخفی به برخی از نمایندگی خودروسازان سری زدیم و دیدیم که برخی از نمایندگی ها اقدام به فروش حواله می‌کنند.
مهر تایید به خرید و فروش حواله خودرو! اما این پایان ماجرا نبود و اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران مهر تاییدی به خرید و فروش این حواله ها زد. به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران اکنون در بازار حواله بسیاری از خودروهای داخلی وجود دارند و بسیاری از افراد اقدام به خرید آن‌ها می کنند. او همچنین با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: قیمت خودرو از ابتدای هفته تاکنون نوسان داشته است. حواله خودرو دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک، فقط ۵۵ میلیون تومان. تحویل خودرو تیر ۱۴۰۱ است. این یکی از آگهی‌های فروش حواله خودرو دناپلاس اتوماتیک در بازار آزاد ۴۸۰ میلیون تومان است. اما در طرح پیش‌فروش ایران خودرو، پیش‌پرداخت اولیه این خودرو ۱۴۲ میلیون تومان است.

قیمت این خودرو هم در کارخانه ۳۹۰ میلیون تومان است. یعنی اختلاف ۹۰ میلیون تومانی! فروش حواله پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، ۱۸ میلیون تومان» این هم آگهی دیگر فروش حواله خودرو است. قیمت پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای در بازار آزاد ۳۶۵ میلیون تومان و قیمت کارخانه آن ۲۱۶ میلیون تومان است. پیش‌پرداخت اول این خودرو در طرح پیش‌فروش مرداد ایران خودرو هم ۱۰۸ میلیون تومان بود. 

«حواله خودرو تارا، شرکت ایران خودرو تحویل آبان ۱۴۰۰. با پیش پرداخت ۱۴۳ملیون تومانی. قیمت حواله ۲۰ میلیون.» قیمت خودروی تارا در کارخانه ۲۹۰ میلیون تومان است، اما قیمت بازار آزاد آن هنوز مشخص نیست. اما قطعا اختلاف قابل توجهی است که سبب شده قیمت حواله آن ۲۰ میلیون تومان باشد. خرید و فروش حواله خودرو نشان می‌دهد، خودرو همچنان به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. در این میان برخی از افراد با ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی، بدون پرداخت هیچ وجهی، درآمد چند میلیون تومانی کسب می‌کنند.

این در حالی است که دفاتر اسناد رسمی کشور، طی اقدامی قانونی این کار را انجام می دهند و برای اینکه به نظارت روی کار آنها پی ببریم، به سراغ معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفتیم. اقبال معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی اجازه خرید و فروش خودروهای حواله ای را ندارند، گفت: اگر دفتر خانه ای اقدام به این خرید و فروش کنند، با آن طبق قانون برخورد می شود. این مشکلات بازار، ناشی از اختلاف عجیب قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد است و انتظاری که مردم دارند، خرید و فروش خودرو با قیمت واقعی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *