به گزارش  اخبار خودرو ، درحالی‌که بسیاری از سهام‌داران انتظار داشتند بورس روز گذشته روند خوبی را پشت سر بگذارد، اما به‌رغم مثبت‌بودن شاخص‌کل، بیش از ۹۰ درصد از نمادها با نزول به کار خود پایان دادند. در این بین گرچه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان لیدرهای این روزهای بازار پرتقاضا هستند، اما در مقابل فروشندگان امان نمی دهند و مدام در حال عرضه سهام این دو شرکت هستند، به‌طوری‌که روز یکشنبه در نماد ایران‌خودرو ۱.۸میلیارد سهم و در نماد سایپا ۱.۲میلیارد سهم مورد معامله قرار گرفت. با توجه به این حجم برخی کارشناسان معتقدند این دو شرکت در حال کف‌سازی برای شروع یک رشد هستند، اما عده‌ای نیز می‌گویند ترس در بین سهام‌داران این دو خودروساز موج می‌زند و با هر تحرکی که صورت می‌گیرد، میلیون‌ها سهم عرضه می‌شود. 

   خنثی‌سازی حمایت ۴۰۰میلیون سهمی حقوقی‌ها
در چنین شرایطی حمایت سهام‌داران حقوقی ایران‌خودرو که روز گذشته بیش از ۴۰۰میلیون سهم خریداری کرده‌اند نیز بی‌فایده است، چراکه پمپاژ عرضه از سوی حقیقی‌ها با شدت در جریان است و تا زمانی‌که این روند متوقف نشود، نمی‌توان به رشد خودرویی‌ها امیدوار بود. بر این اساس، باید ترس و عدم‌اطمینانی که نشات‌گرفته از وضعیت یک‌ماهه گذشته بورس است، از بین برود تا اوضاع متعادل شود. 
از سوی دیگر، تا زمانی‌که ایران‌خودرو و سایپا تعادل پیدا نکنند، سایر نمادهای خودرویی و همچنین کلیت بازار نزولی خواهد بود. چنین مساله‌ای را به‌عینه می‌توان در معاملات روز گذشته مشاهده کرد.

   مخالف‌خوانی خودرویی‌ها در برابر شاخص‌کل بورس
روز گذشته به‌رغم آن‌که شاخص‌کل بورس با رشد بیش از ۵هزارو۸۰۰ واحدی روبه‌رو شد، بدون استثنا تمام نمادهای گروه خودرویی منفی‌های قابل توجهی را تجربه کردند. 
در نهایت نیز در گروه خودرویی طی ۱۷۲هزار نوبت معاملاتی، ۳.۴میلیارد سهم به ارزش ۱۳۸۷هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر ۳۲۳هزار میلیارد تومان شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *